آشنایی با آی‌نوتی

+ زمان مطالعه: ۱۲ دقیقه

در آی نوتی ساختار کلی اعضاء بصورت شبکه ای است، به این شکل که در آی نوتی شما به رایگان ثبت نام می کنید که برای ثبت نام نیاز به کد معرف است. به منظور ارتقاء سطح کیفی و انتقال دانش به افراد ثبت نامی جدید نیاز به کد معرف جهت ثبت نام در سایت آی نوتی می باشد که به اصطلاح فرد معرف آموزگار نامیده می شود که در حقیقت همان بالا سری یا لیدر شماست. هر چند بدون کد معرف نیز ثبت نام میسر می باشد. پس از ثبت نام، این امکان برای شما فراهم می شود که می توانید کدهایی  را که به کد CRM معروف هستند را رزرو و خریداری کنید. در واقع افرادی که در آی نوتی عضو هستند نقش بازاریاب را ایفا می کنند که باید این کدها را به شرکت ها و یا کسب و کارها عرضه کنند.

قیمت این کدها با توجه به تعداد و نوع کاراکترها متفاوت است و قیمت آن از ۱۰۰ هزار تومان شروع می شود و تا ۶۰۰ هزار تومان به فروش می رسند. پس از اینکه یک شرکت یا هر کسب و کاری یک کد برای خود تعریف کرد، از این پس هر کس کد مورد نظر را به شماره ۱۰۰۰۸۵۹۰ ارسال کند اطلاعاتی نظیر آدرس، شماره تماس و یا هر اطلاعات دیگری برای شخص مورد نظر پیامک می شود که در واقع فعالان این سیستم از آن به عنوان کارت ویزیت آنلاین یاد می کنند. (جدیدا به کارت ویزیت الکترونیک تغییر داده شده است.)

پس از ثبت کد CRM شخص می تواند از خدمات پیامکی یا به اصطلاح CRM هم بهره مند شود که از جمله آنها :

  • ارسال پیامک تبلیغاتی براساس شهر یا منطقه
  • ارسال پیامک به مشتریان در تاریخ های معین
  • ارسال پیامک بر اساس جنسیت مشترکین تلفن همراه

توجه: برای ارسال پیامک می بایست حساب کاربری خود را شارژ کرد.

توجه: برای عضویت در آی نوتی باید مبلغ ۱٫۵۰۰٫۰۰۰ (یک میلیون و پانصد هزار) تومان پرداخت نمایید.

هر بازاریاب به ازای فروش هر کد ۳۰ درصد مبلغ را به عنوان پورسانت دریافت می کند. همچنین به ازای شارژ حساب مشتریان نیز ۱۰ درصد پورسانت دریافت خواهید کرد.

بخش نهایی کسب درآمد مربوط به پاداش کارشناسان فروش می باشد و در این پاداش ۱۵ درصد از حجم فروش کل شرکت در بخش کدهای CRM و همچنین ۵ درصد از حجم فروش کل شرکت در بخش شارژ پنل های پیامک طبق فرمولی بین بازاریابان تقسیم می شود. برای دریافت این پورسانت باید حداقل شارژ ۳۰ هزار تومان پنل پیامکی در ماه صورت بگیرد. البته شروط دیگری نیز برای دریافت این پورسانت وجود دارد که در این مطلب جای بحث نیست.

تا اینجای کار سعی کردم بصورت خلاصه فعالیت این سایت را شرح دهم اما برای بررسی دقیق این سیستم با من همراه باشید.

آیا آی نوتی غیر قانونی است؟

صحبت ها درباره فعالیت یا عدم فعالیت شبکه ای آی نوتی بسیار است. روش اول و دوم کسب درآمد این سیستم قطعا شبکه ای محسوب نمی شود چرا که نحوه محاسبه تنها از سطوح یک صورت می گیرد و همه ما می دانیم روش تک سطحی از آن به عنوان همکاری در فروش یاد می شود و نیازمند مجوز بازاریابی شبکه ای نیست. اما در روش سوم میزان حجم پورسانت رابطه مستقیمی با میزان حجم فروش کل سازمان دارد و این خود جای بحث دارد.

اگر از شخص بنده بپرسید بنده می گویم روش سوم کسب درآمد آی نوتی ۱۰۰% شبکه ای است اما اینکه بتوان به لحاظ قانونی اثبات کرد بحث متفاوتی است. متاسفانه کشور ما در زمینه بازاریابی شبکه ای دارای قوانین کاملی نیست و لذا با توجه تجربه های اخیر نمی توان به ساختار قانونی و همچنین برخورد با آن دلخوش بود.

سایت شرکت متخلف فیلتر شد

به گزارش سایت ایران هشدار در شهریور ماه سال ۹۶ سایت شرکت آینوتی که مدتی است اقدام به فعالیت بازاریابی شبکه ای بدون اخذ مجوز فعالیت از مراجع ذی ربط می نماید، بر طبق دستور کارگروه تعیین مصادیق مجرمانه، به علت انجام فعالیت بازاریابی شبکه ای بدون اخذ مجوز از مرکز امور اصناف ایران فیلتر شد. 

سایت شرکت آینوتی که مدتی است اقدام به فعالیت بازاریابی شبکه ای بدون اخذ مجوز فعالیت از مراجع ذی ربط می نماید، و علی رغم هشدارها و تذکرات نهادهای ذی ربط  همچنان به عضوگیری و فعالیت غیر قانونی خود ادامه می داد، بر طبق دستور کارگروه تعیین مصادیق مجرمانه، به علت انجام فعالیت بازاریابی شبکه ای بدون اخذ مجوز از مرکز امور اصناف ایران،  فیلتر شد.
در اینجا لازم به ذکر می دانیم که عنوان کنیم، تنها شرکت هایی که مجوز کسب بازاریابی شبکه ای از مرکز امور اصناف دریافت کرده اند، اجازه فعالیت شبکه ای را دارا می باشند و مجوزهایی که از سایر اتحادیه ها در این رابطه صادر می شود فاقد اعتبار است. این بدان معنی است که تنها مرجع دارای صلاحیت جهت صدور مجوز بازاریابی شبکه ای، اتحادیه کسب و کارهای اینترنتی می باشد و هیچ مرجع دیگری اجازه صدور چنین مجوزی ندارد.
نکته مهم دیگر اینکه کاربران باید آگاه باشند که به دلیل فیلتر شدن سایت این شرکت، احتمال فعالیت با یک دامنه جدید و وبسایت جدید وجود دارد.

لینک منبع خبر

استعلام مجوز بازاریابی شبکه ای

کد شرکت: ۱۲۹
نام فارسی: گسترش طراحان نقش الماس(آی نوتی)
نام انگلیسی: gostareshe tarahane naghshe almas
آدرس سایت: https://inoti.ir
توضیحات :
این شرکت تا کنون پروانه کسب بازاریابی شبکه ای دریافت نکرده است. از فعالیت بازاریابی شبکه ای در شرکت مورد استعلام تا زمان اخذ پروانه کسب خودداری فرمایید.
عنوان دسیسه : بازاریابی شبکه ای غیر مجاز
 
کد شرکت: ۱۳۰
نام فارسی: آی نوتی
نام انگلیسی: inoti
آدرس سایت: https://inoti.ir
توضیحات :
این شرکت تا کنون پروانه کسب بازاریابی شبکه ای دریافت نکرده است. از فعالیت بازاریابی شبکه ای در شرکت مورد استعلام تا زمان اخذ پروانه کسب خودداری فرمایید.
عنوان دسیسه : بازاریابی شبکه ای غیر مجاز
 

اما مشکل اصلی آی نوتی در فعالیت شبکه ای آن نیست، برای همین نیز بنده علاقه ای به بررسی نحوه کسب درامد آن و همچنین بررسی قانونی بودن آن ندارم و لذا در ادامه ایرادات اصلی آن را بررسی خواهیم کرد.

آی نوتی دقیقا چه چیزی هست؟

بر اساس بسیاری از مطالب منتشر شده توسط سایت این شرکت و همچنین فایل های صوتی که توسط مدیران و بازاریابانشان منتشر شده است، این دوستان مواردی را ادعا می کنند که بسیار سطحی و در برخی موارد حتی خنده دار است. همانطور که در ابتدای این مقاله عنوان کردم این مباحث بیشتر به حوزه فناوری اطلاعات و کامپیوتر مربوط است تا بازاریابی شبکه ای و لذا بنده به عنوان شخصی که از سال ۸۸ بصورت حرفه ای در این حوزه فعالیت می کنم در ادامه برای شما موارد ادعایی این افراد را مورد نقد قرار خواهم داد.

۱) CRM (Customer Relationships Management):

سی آر ام یا همان سیستم مدیریت ارتباط با مشتری یکی از مهمترین مفاهیم در حوزه بازاریابی و فروش است که در تمامی شرکت های معتبر دنیا نیز پیاده سازی شده است. شرکت های مختلف نیز از سیستم های نرم افزاری مختلفی در این حوزه استفاده می کنند که برای مثال یکی از معروفترین آن ها محصول شرکت مایکروسافت بنام Dynamics 365 است. شرکتهای معتبر دیگری در ایران و خارج از آن نیر اقدام به ساخت نرم افزارهای سی آر ام نمودند که در این حوزه موفق عمل کردند.

توضیح بیشتر در رابطه با CRM از حوصله این متن خارج است اما سوال اصلی اینجاست که در این سالها و با پیشرفت در حوزه وب و نرم افزار می توان یک پنل پیامکی را CRM محسوب کرد؟ همه مواردی که جز مزایای سیستم پیامکی آی نوتی مطرح می شود جز حداقل های هر سیستم پیامکی است که سال هاست راه اندازی شده اند و به هیچ عنوان نمی توان از آن به عنوان یک CRM یاد کرد. باز هم تاکید می کنم که این یک سیستم پیامکی ساده است، نه بیشتر و نه کمتر.

همه ما می دانیم که سالهاست تبلیغات پیامکی تاثیر خود را از دست داده اند و امروزه بسیاری از بزرگان بازاریابی معتقدند که استفاده از روش های سنتی در تبلیغات می تواند آسیب جدی به هر کسب و کاری وارد کند.

خود شما تا به حال چند بار به اینگونه تبلیغات اهمیت داده اید؟ باید توجه داشت که بسیاری از خطوط تلفن همراه حتی بخش پیامک تبلیغاتی آنها بسته شده است و اصلا اینگونه پیام ها توسط بسیاری دریافت نمی شود و حتی به فرض دریافت دارای اثرگذاری بسیار کمی است.

۲) کدهای CRM و کارت ویزیت آنلاین:

۱۰۰ تا ۶۰۰ هزار تومان برای رزرو کد CRM پرداخت می کنید و به خود می بالید که ۳۰ درصد پورسانت آنی دریافت کرده اید؟ به جرات بزرگترین شوخی این سیستم بخش کدهای آن است. طبق فایل های صوتی منتشر شده از فعالین این سیستم، این عزیزان مدعی بودند که کارت ویزیت های کاغذی همیشه در دسترس نیستند و طبیعتا بعد از مدتی خراب می شوند و .. که به همین دلیل نیاز است به کارت ویزیت آنلاین.

اینکه مشتری کدی را ارسال کند و در نتیجه یک پیام حاوی اطلاعات تماس و .. برای وی پیامک شود را کارت ویزیت آنلاین تلقی می کنید؟ این کار را از اساس کار همه سامانه های پیامکی با عنوان منشی پیامکی است و کار جدیدی نیست. لازم به ذکر است خیلی از سامانه های پیامکی پنل رایگان نیز برای کسب و کار شما ارائه میدهند.

خب به جای صرف این همه هزینه می توانید از تلگرام یا اینستاگرام استفاده کنید. اینستاگرام فقط یک مثال بسیار ساده است که در ادامه مزایای اینستاگرام رو نسبت به کدهای آی نوتی بررسی کنیم:

  1. در اینستاگرام قابلیت جستجو می باشد اما در آی نوتی خیر.
  2. اینستاگرام در دسترس ترین ابزار موجود در بازار است.
  3. رایگان است.
  4. بسیار زیباتر و شکیل تر از قالب متنی پیامک است.
  5. در آی نوتی افراد باید کد هر کسب کار را بخاطر داشته باشند و در غیر اینصورت نمی توانند به اطلاعات تماس دسترسی پیدا کنند.
  6. در اینستاگرام امکان تعامل با مشتریان از طریق بخش نظرات و پیغام ها (دایرکت) موجود است.
  7. بسیار سریعتر و قابل اعتماد تر از سیستم های پیامکی است.

از این جهت اینستاگرام را مثال زدم چرا که همه ما تجربه کار با آن را داشته ایم. اما در ادامه می خواهم یک ابزار رایگان و بسیار کاربردی دیگر را معرفی کنم چرا که مصداق کامل یک کارت ویزیت آنلاین است. این ابزار کاربردی که آدرس آن Profile.ir است، شما می توانید در آن کارت ویزیت شخصی یا کسب و کار خود را به رایگان ایجاد کنید و آدرس آن را در معرض عموم قرار دهید که پس از مدتی از طریق موتورهای جستجویی همچون گوگل نیز کسب و کار شما در معرض عموم قرار خواهد گرفت.

شما میتوانید در کمتر از چند دقیقه با هزینه کاملا رایگان یک کارت ویزیت آنلاین به آدرس https://profile.ir/xxx ایجاد کنید. سایتهای مشابه دیگری نیز برای این کار وجود دارند.

حال سوال اینجاست کدام یک را می توان کارت ویزیت آنلاین در نظر گرفت؟ کدام یک اثر بخشی بهتری دارند؟ در سالهای اخیر دیگر تبلیغات سنتی همچون پیامک جای خود را به تبلیغات خلاقانه داده است و این یک امر کاملا بدیهی است.

پیشنهاد آخر: با هزینه ای ناچیز شما می توانید یک وب سایت شخصی یا شرکتی داشته باشید که هم کسب و کارتان، هم محصولاتتان و هم مشتریانتان را در معرض عموم قرار دهید(قابلیت اتصال به سیستم های پیامکی نیز موجود است). به عنوان مثال با سیستم های مدیریت محتوا مانند جوملا و وردپرس و استفاده از قالب های رایگان و آماده اقدام به ساخت وبسایت نمایید.

بعضی از تفاوت های امکانات در سامانه پیامک آی نوتی و سایر سامانه ها:

  1. در آی نوتی امکان تغییر تعرفه خطوط و پیامک زیرمجموعه خود را را ندارید ولی در سایر سامانه این امکان وجود دارد.
  2. در آی نوتی مبلغی که برای دریافت کد پرداخت می کنید سالیانه باید تمدید شود ولی در بیشتر سامانه ها پنل بصورت مادام العمر بوده یا با تخفیف پلکانی در سالهای آتی تمدید می گردد.
  3. در آی نوتی امکان ثبت نام بدون معرف وجود ندارد (به دلیل ماهیت فروش شبکه ای) ولی در سایر سامانه چنین نیست.
  4. در آی نوتی امکان خرید خط اختصاصی جهت دریافت پیامک وجود ندارد ولی در سایر سامانه ها این امکان به هر تعداد ممکن می باشد.
  5. در آی نوتی شما صرفا از خط ۱۰۰۰۸۵۹۰ که متعلق به شرکت بوده استفاده می کنید ولی در سامانه های دیگر قادر به تهیه خط اختصاصی برای خود هستید و البته بسیاری از سامانه ها خطوط رایگان عمومی و اختصاصی به کاربر می دهند.
  6. در آینوتی شما باید بابت خرید یک کد هزینه پرداخت نمایید ولی در سامانه های دیگر شما میتوانید هر تعداد کد بصورت عددی یا حروفی بطور دلخواه و رایگان برای خود ایجاد نمایید (منشی پیامکی)
  7. در سامانه های پیامکی با توجه به ساختار آنها امکانات فراوانی در اختیارتان قرار میگیرد که عموما نیازی به پرداخت هزینه بابت آنها نخواهید داشت.

سامانه های پیامکی زیادی برای استفاده وجود دارند که میتوانید از آنها استفاده نمایید.

و اما چرا آی نوتی؟

همیشه به خاطر داشته باشید که در هر کسب و کاری اگر ارزش محصول یا خدمات شما کمتر از مبلغ پرداختی باشد این کسب و کار دوامی نخواهد داشت و قطعا تنها راه موفقیت شما در چنین سیستم هایی استفاده از روش های اغوا گرایانه است که البته این شیوه ها را در بخش های بعدی بررسی خواهیم کرد. همه عزیزانی که در حال فعالیت در این سیستم هستند باید به این نکته توجه کنند که تمامی بخش های آی نوتی از جمله کد و پنل پیامکی صرفا بهانه ای است برای تبادل پول، چرا که سود شرکت از فروش این کدها ۱۰۰% است و لذا ۵۰ درصد آن را بین بازاریابانش تقسیم می کند و مابقی هم بین خودشان.

این نکته را به عنوان شخصی که سالهاست در حوزه برنامه نویسی و تولید سیستم های مبتنی بر پیامک فعالیت داشته ام عرض می کنم که بخش کدهای CRM شرکت آی نوتی به هیچ عنوان ارزش مالی ندارد و صرفا به جهت قانونی جلوه دادن کار است.

تبلیغات اغواگرایانه آی نوتی

یکی از بخش هایی که به شدت مدیران این سایت برروی آن تاکید دارند رتبه سایتشان در الکسا (Alexa.com) است. وب سایت آی نوتی نمودار رشد بسیار چشمگیری را طی هفته های اخیر کسب کرده است و باعث شده تا فعالین این سیستم رشد خود را چشمگیر عنوان کنند و همین عامل باعث فریب خوردن بسیاری از افراد شده است.

حدود دو هفته پیش برای اولین بار که به این سایت مراجعه کردم اولین چیزی که توجه بنده رو جلب کرد تعداد کاربران آنلاین سایت بود که در ساعت حدود ۱۰ شب چیزی در حدود ۴۰۰۰ کاربر بود که البته با هر بار دوباره سازی (Refresh) صفحه، عدد با تقریب ۸۰ تغییر می کرد. در ادامه از طریق چند ابزار کمکی و تحت وب این وب سایت رو مورد بررسی قرار دادم و نتیجه آن شد که این آمار به کلی دروغ است و صرفا جنبه تبلیغاتی دارد. دوستان عزیز باید در نظر داشته باشند که حتی شرکت هایی نظیر بیز، بادران و پنبه ریز با بیش از پنج سال سابقه نیز به ندرت رخ می دهد که ۴ هزار کاربر انلاین همزمان داشته باشند و این دروغ به حدی بزرگ بود که حتی از منطق هم خارج شده بود. اما این پایان کار نبود تا اینکه:

همانطور که می بینید تعداد کاربران آنلاین حدود ۳۹ هزار نفر است. وب سایتی که در یک لحظه ۳۹ هزار بازدیدکننده داشته باشد می توان بصورت تجربی گفت که این سایت باید در همان روز حداقل ۱ میلیون بازدید کننده داشته باشد. حال سوال اینجاست که وب سایت آی نوتی در کمتر از ۵ ماه با خدماتی که در قبل به آن اشاره کردیم توانسته در یک روز ۱ میلیون بازدیدکننده داشته باشد؟ این اشتباه ناشیانه بدلیل عدم تجربه مدیران سایت صورت گرفته است. این دروغ یه حدی بزرگ بود که در کمتر از یک ماه از مشخص شدن این دروغ و فاجعه، سایت آینوتی در طراحی جدید سایت، نمایش آنلاین تعداد کاربران را حذف کرد.

سوال: شما که می فرمایید تعداد بازدید دروغه پس چرا رتبه الکسا سایت آنقدر رو به رشد است؟

وب سایت الکسا از دید کسانی که دانش آی تی ندارند به بزرگترین منبع اطلاعاتی جهان تبدیل شده است در حالی که افرادی که حتی اندک تجربه ای در اینگونه مباحث داشته باشند می دانند که راه های تغلب در وب سایت الکسا بسیار زیاد است که در ادامه آن ها بررسی خواهیم کرد:

۱) خرید بازدیدکننده و بهبود رتبه در الکسا:

در حال حاضر سایت هایی با هدف بهبود رتبه الکسا فعالیت می کنند که البته تعداشان هم کم نیست و به راحتی با روانه کردن تعداد زیادی بازدیدکننده به سایت باعث افزایش رتبه سایت در کوتاه مدت می شوند.

۲) نوار ابزار الکسا:

یکی از روش های ساده، راحت و رایگان برای دور زدن این آمار، نصب نوار ابزار الکسا در مرورگر است که پس از آن اگر هر بار وارد سایت مورد نظر شوید به طور چشمگیری شاهد افزایش رتبه سایت خواهید شد.

قبلا یکی از کاربران یا شاغلین منتسب به آینوتی گفته بود تا الان آینوتی علاوه بر پنل پیامک برنامه های خود برای آی مپ قبوض تلفن ها و شارژ سیمکارت و بازی آنلاین و فروش تورهای مسافرتی را رونمایی می کند. در این رابطه باید عرض کنم وب سایتی که امروز پنل پیامکی به فروش میرساند و فردا تور مسافرتی، پس فردا لباس و آجیل خب تکلیفش مشخص است و نیازی به توضیح ندارد.

یکی دیگر از کاربران هم گفته بود اینستاگرام یک سرویس ۱۰۰درصد آنلاین هست ولی آینوتی توسط سیستم پیامک هست که نیازی به اینترنت ندارد و هرجایی قابل دسترس است و شاید کسی جایی باشد که اینترنت مناسب برای استفاده از اینستاگرام نداشته باشد ولی در صورتی که پوشش مخابراتی داشته باشد امکان استفاده از خدمات آینوتی را دارد. در جواب ایشان هم باید عرض کنم اگر آی نوتی انلاین محسوب نمیشود پس چرا همه جا تبلیغ میکند کارت ویزیت آنلاین؟؟؟
این روز ها در دور افتاده ترین روستاهای ایران هم دسترسی به اینترنت وجود داره و قطعا قابلیت هایی همچون : استفاده از تصویر، ویدئو، قابلیت جستجو و… از یک پیامک ساده خیلی تاثیر گذارتر است. در حال حاضر اکثر کسانی که دارای کسب و کار و فعالیت کاری هستند حداقل دارای گوشی هوشمند هستند و برای کسب و کارشان ضروری هست و می توان گفت بیشتر افرادی که از گوشی هوشمند استفاده نمی کنند یا کسب و کار به روزی ندارند یا اصلا خدماتی ارائه نمیدهند پس حتی کسب و کار پیامکی نیز برای این دسته کاربردی ندارد چه برسد به روشهای اینترنتی و تکنولوزی های تبلیغاتی جدید.

آشنایی بیشتر با سایت آی نوتی

شرکت گسترش طراحان نقش الماس (آی نوتی) به شماره ثبت ۴۱۹۷۱۰ و شناسه ملی ۱۰۳۲۰۷۱۰۶۹۶ و کد اقتصادی ۴۱۱۵۵۶۳۵۴۴۷۱ در تاریخ ۱۳۹۰/۰۹/۰۸ تاسیس شد. آقای علی معارفی به شماره ملی۰۰۶۲۵۵۰۴۰۳ در سمت مدیرعامل و عضو هیئت مدیره و آقای مجید دهقان (در حال حاضر خانم سمیه ذاتی) به عنوان رئیس هیئت مدیره شرکت می باشند.
این سایت با دو دامنه inoti.ir و inoti.com فعالیت میکند که دامنه دات کام آن دارای نماد اعتماد و چند مجور دیگر می باشد.

آقای علی معارفی در شرکتهای کوئست نیز فعالیت داشته و همچنین لیدر شرکت بازاریابی پنبه ریز می باشد که گروه معجزه گران پنبه ریز را برای بازاریابی راه اندازی کردند. که تعدادی از لیدرهای وی عبارتند از : کوروش رعیتی، مرتضی کریمی، سهیل اصولی، سجاد دودانگه، فرهان پرمایه، فرهاد زرچی، سمیه ذاتی، احسان پروین پور،مهدی جهانی افراد زیادی در مجموعه آی نوتی فعالیت دارند که تعدادی از آنها سابقه فعالیت در نتورک‌مارکتینگ نیز داشته اند برای مثال آقای کوروش رعیتی که دایرکت آقای علی‌معارفی در گروه معجزه گران پنبه ریز بود و در حال حاضر مدیر بخش پشتیبانی و کال سنتر آی‌نوتی فعالیت می کند. همچنین آقای فرهاد زرچی به عنوان کارشناس پشتیبانی، آقای سجاد دودانگه به عنوان مدیر بخش تحقیق و توسعه و تولید محتوا ، خانم سمیه ذاتی به عنوان رئیس هیئت مدیره که همگی از لیدرهای این گروه بودند در مجموعه آی نوتی مشغول به کار هستند.

به روز رسانی : برای عضویت در آی نوتی باید مبلغ ۱٫۵۰۰٫۰۰۰ (یک میلیون و پانصد هزار) تومان پرداخت نمایید.

دیدگاه خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.